Basisgroep Topklas 4 t/m 8

Welkom in de topklas groep 4 t/m 8
  
week 42

Zoals we in de vorige nieuwsbrief schreven, hebben we een vol programma in de Topklas. Van het basiswerk tot uitdagend werk. In deze nieuwsbrief kijken we terug op een van de HB opdrachten die we afgelopen weken hebben gedaan: de domino reeks.


Bij deze opdracht zijn we gestart met de theorie van Sternberg. Sternberg onderscheidt drie denkvaardigheden: analytische, creatieve en praktische vaardigheden. Iedereen heeft in een bepaalde mate voorkeur voor een van deze vaardigheden. Bij deze opdracht werden de kinderen gestimuleerd om alle drie de vaardigheden aan te spreken.

De kinderen kregen de opdracht om met 20 kapla blokjes een domino baan te maken waarbij de afstand tussen het eerste en het laatste blokje zo lang mogelijk zou worden.


Met de denkstijlen van Sternberg meenemend, kwamen sommige groepjes tot goede resultaten. En voor bij wie het niet ging zoals gehoopt, konden we ook direct aan de slag met de mindset van Fixie en Growie!


Kernconcept Communicatie in groep 7 en 8

Tijdens een masterclass over het Griekse Theater hebben we kennisgemaakt met de tragedie Oidipous. Naar aanleiding van de gebeurtenissen uit dit hartverscheurende verhaal hebben de kinderen nieuwsberichten geschreven met aansprekende titels als: ‘Man doodt koning van Thebe’ en ‘Raadsel van de Sfinx eindelijk opgelost’. Vervolgens konden zij kiezen om een Grieks theater na te bouwen of om een affiche voor de tragedie te ontwerpen in het Grieks. Op de wand in de hal zijn enkele berichten en theaters te bewonderen.

Inmiddels zijn we aangekomen in de Middeleeuwen en hebben we ontdekt wat de eerste teruggevonden geschreven zin in het Nederlands betekent: 'Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu'. Als echte monniken zijn we aan de slag geweest met een mooi versierd initiaal.

Tijdens de kinderboekenweek hebben we met elkaar uit de lijst van genomineerde kinderboeken 3 exemplaren uitgekozen voor onze schoolbieb.


Week 39Basiswerk en verdieping

Wat is er alweer hard gewerkt in de Topklas en wat was dat voor sommige kinderen weer even wennen! Op het programma staat het basiswerk (rekenen, begrijpend lezen, leren leren, spelling, creatief schrijven etc) waarbij de kinderen kort oefenen met de aangeboden strategieën. Los van dit ‘het moet’ basiswerk, zijn we druk met verdiepingswerk. Denk daarbij aan HB opdrachten die veel van de kinderen vragen, creatief denken, wiskunde en uitdagingen waar de kinderen u tegen kunnen zeggen. Om te zorgen dat dit alles in een prettige leeromgeving gebeurt, hebben we veel tijd besteed aan de schoolafspraken en groepsvorming. Op de ouderavond van 2 oktober zullen we over dit laatste meer vertellen.


Huiswerk

Sommige kinderen houden niet van huiswerk, sommige kinderen vragen er bij dagelijks naar en maken zelfs uit zichzelf een presentatie... Feit is dat onze topklassers er wel mee te maken hebben. Groep 4, 5 en 6 moet thuis blijven oefenen met de tafels. En groep 6 krijgt dit jaar ook voor het eerst topo om thuis te leren. Na de herfstvakantie wordt groep 6 ook meegenomen in het ‘leren leren’ van Spaans, Zweeds oid. Hierbij gaat het puur om het leren leren en de aanpak ervan.

Voor groep 7 en 8 staat er meer op het programma. De kinderen uit deze groepen krijgen het vaste huiswerk (2 momenten) in de week, moeten voor de 10-toetsen leren en hebben de vrijdag na de herfstvakantie een muurkrant te presenteren. De muurkranten worden tegen de tijd dat ze klaar zijn ook in de klas opgehangen en zijn dan, net als de vakantiekranten die er nu hangen, een kijkje waard!


Creatief denken in de Topklas

De eerste les was een groot succes! Er lagen allerlei keukenattributen waaruit gekozen kon worden. Er kon gekozen worden uit oa een champignonsnijder, een kookei, vuurvaste pannengreep, een kaasrasp, multifunctionele blikopener, appelsnijder. Eerst werden de voorwerpen besproken, enkele attributen werden herkend door de kinderen en andere moesten worden uitgelegd. Vervolgens moesten zij in groepjes uiteen om een andere functie te bedenken bij het gekozen voorwerp. Daarna moesten zij “de uitvinding” presenteren aan de groep. Hieruit kwamen prachtige ideeen naar voren. Een groep kinderen had zelfs een voorbeeld gemaakt van de nieuwe uitvinding door het voorwerp aan te passen en een andere groep had een handleiding geschreven met de verschillende uitvindingen waarvoor het gebruikt zou kunnen worden en liet deze ook zien.

Goed aan deze opdracht is dat het ook gepresenteerd wordt waardoor kinderen bij elkaar zien wat er allemaal mogelijk is. En op welke manieren je de nieuwe uitvinding kunt presenteren. De kinderen werden tijdens de uitwerking steeds enthousiaster.


Communicatie groep 4, 5 en 6

De eerste weken van het kernconcept communicatie zitten erop en dat betekent dat de kinderen al heel wat geleerd hebben over verbale en nonverbale communicatie, boodschappen en ruis. De eerste verplichte opdracht is met aandacht gemaakt, maar ook de keuze opdrachten vielen in de smaak. Zo konden de kinderen een bouwwerk van lego maken en een ander proberen uit te leggen hoe het bouwwerk gemaakt moest worden. Als je dat kan zonder het bouwwerk te laten zien, ben je wel een echte communicatiekanjer!


Communicatie groep 7 en 8

In de bovenbouw hebben we de eerste weken van het kernconcept Communicatie erop zitten. Het communicatieproces met zender, boodschap en ontvanger is aanbod geweest er is geoefend met het coderen van boodschappen en het herkennen van de verschillende soorten ruis in dit proces. Vervolgens konden de kinderen kiezen uit een opdracht om in Andy Warhol achtige stijl emoties uit te drukken met het gezicht (non-verbaal). Hier zijn mooie creaties uit voortgekomen die in school zijn te bewonderen. De andere keuze-opdracht betrof ruis. Nadat de kinderen met homoniemen aan de slag zijn gegaan, hebben ze zelf een woordgrap in een cartoon verwerkt. Ook deze zijn in school te bekijken!