Basisgroep 5 t/m 8

Klik hier voor onze Facebookpagina en neem een kijkje binnen onze school

Welkom in groep 5 t/m 8

week 42

Dilemma op dinsdag

Elke dag komen de kinderen drie keer samen in de kring. Vooral tijdens de tussenkring gaan wij gaan aan de slag met verschillende activiteiten. Zo hebben wij elke dinsdag het ‘Dilemma op dinsdag’ waarbij de kinderen twee dilemma’s krijgen waar zij uit moeten kiezen. Hierbij zijn wij natuurlijk ook erg nieuwsgierig waarom je voor het ene dilemma kiest en juist niet voor het andere dilemma. Kinderen leren hierbij op een speelse manier om te verwoorden waar zij aan denken bij het dilemma maar ook waarom zij kiezen voor een bepaald dilemma.


Boekpromoties

Tijdens de kinderboekenweek zijn wij ook gestart met boekpromoties in de kring. Kinderen mochten een eigen boek meenemen en hierover vertellen. Zo kwamen de hoofdpersonen aan bod maar ook waar het boek over gaat. Er werden grappige, spannende, zielige maar vooral leuke momenten uit het boek benoemd en vaak werd er ook een stukje voorgelezen van uit het boek. Dit vinden wij, maar ook de kinderen, erg leuk om te doen dus dit houden wij er mooi in. Leuk om samen thuis op zoek te gaan naar een leuk boek waarover verteld kan worden om andere kinderen voor dit boek te enthousiasmeren!


Complimentenkring

In het kader van de regel van de week zijn wel elke keer weer op zoek naar een andere kijk op een specifieke regel. In de week van de regel: We gaan respectvol met een ander om, zijn we aan de slag gegaan met een complimentenkring. De kinderen kregen tijdens de startkring een papiertje met een naam erop. Tijdens het werken in blok 1 en 2 maar ook tijdens de pauze is het de bedoeling dat je het kind dat op jouw kaartje staat een beetje extra in de gaten houdt. Dit is nodig om een goed en mooi compliment te bedenken die in de tussenkring behandeld wordt. Tijdens de tussenkring krijgen alle kinderen een beurt om te het compliment te geven aan het kind dat op het kaartje stond. Soms worden er zelfs extra complimenten gegeven door nog andere kinderen. Hoe leuk is het om de ochtend af te sluiten met een mooi compliment?!



week 39

Communicatie groep 5 en 6

De eerste weken van het kernconcept communicatie zitten erop en dat betekent dat de kinderen al heel wat geleerd hebben over verbale en nonverbale communicatie, boodschappen en ruis. De eerste verplichte opdracht is met aandacht gemaakt, maar ook de keuze opdrachten vielen in de smaak. Zo konden de kinderen een bouwwerk van lego maken en een ander proberen uit te leggen hoe het bouwwerk gemaakt moest worden. Als je dat kan zonder het bouwwerk te laten zien, ben je wel een echte communicatiekanjer!


Communicatie groep 7 en 8

In de bovenbouw hebben we de eerste weken van het kernconcept Communicatie erop zitten. Het communicatieproces met zender, boodschap en ontvanger is aan bod geweest er is geoefend met het coderen van boodschappen en het herkennen van de verschillende soorten ruis in dit proces. Vervolgens konden de kinderen kiezen uit een opdracht om in Andy Warhol achtige stijl emoties uit te drukken met het gezicht (non-verbaal). Hier zijn mooie creaties uit voortgekomen die in school zijn te bewonderen. De andere keuze-opdracht betrof ruis. Nadat de kinderen met homoniemen aan de slag zijn gegaan, hebben ze zelf een woordgrap in een cartoon verwerkt. Ook deze zijn in school te bekijken!

 

Creatief denken

Elke woensdag in blok 2 gaan wij aan de slag met creatief denken. Zo zijn we aan de slag gegaan met het bedenken van nieuwe functies bij bestaande voorwerpen zoals een grade, snijplank, spatel, perforator en een steelpan. Hier kwamen mooie creatieve nieuwe ideeën uit zoals een ijsblokjesmaker bij een perforator, een ruggerkrabber bij een spatel, een insectenvanger bij de steelpan, een prikker om gaatjes in je oren te maken met de spatel en een vliegenmepper met de snijplank. Vervolgens gingen de materialen weg en mochten de kinderen een figuur uitkiezen. De opdracht was om een levend wezen te bedenken vanuit het figuur. Zij mochten dit levend wezen een naam geven en er eigenschappen voor bedenken. Zo kwam er o.a. een slijmmonster naar voren die door de straten zijn slijm achterliet. Ten slotte mochten de kinderen een tekening maken met dit figuur waarin het levende wezen mooi naar voren kon komen. De tweede les zijn we aan de slag gegaan met het bedenken van associaties. Hier bedachten de kinderen de gekste dingen bij vanaf brandweer naar vuur, heet, zomer, ijsje, toetje, chocolade, wit enz. De kinderen mochten hun eigen associaties bedenken die allemaal begonnen met het woord brandweer. Vervolgens gingen zij aan de slag met het schrijven van een verhaal waar al deze woorden in gebruikt moesten worden.Hierbij kwamen de eisen van een goed geschreven verhaal natuurlijk ook aan bod zoals het gebruik van hoofdletters, punten en het gebruik van de juiste spelling van woorden. Er zijn al een paar mooie verhalen klaar om gelezen te worden!